×

Pateixes un excés d’autoexigència?

Pateixes un excés d’autoexigència?
1 Febrer 2021

Aquests són deu senyals que indiquen un excés d’autoexigència:

1. Considerar que una feina mai està acabada o prou ben feta.

2. Dedicar molt de temps a fer les feines o les tasques.

3. Necessitar controlar l’entorn, tenir les coses ben programades.

4. No tenir capacitat de delegar en els altres per por del que és incontrolable.

5. Tenir un pensament rígid i inflexible i amb tendència a anticipar els esdeveniments de manera negativa

6. Intentar evitar cometre errors.

7. Preocupar-se excessivament per l’ordre.

8. Tenir un autoconcepte negatiu.

9. Pensar que no ets prou vàlid o vàlida.

10. Tenir por de l’avaluació negativa dels altres.

Decàleg de bons hàbits per aconseguir els teus objectius. // CC0

Vuit claus per ser menys autoexigent

Hi ha algunes claus per ser menys autoexigent i viure amb més tranquil·litat. Les repassem.

1) POTENCIA L’AUTOCONEIXEMENT

És molt important que tinguis clar com ha estat la teva educació al voltant del tema de l’exigència. T’has de plantejar les preguntes bàsiques: què necessito realment?, quins objectius tinc?, on vull arribar?, què em fa feliç? T’has de plantejar què passaria si no fossis tan autoexigent, on et portaria, i potser et sorprendràs.

2) APRÈN A POSAR ELS TEUS LÍMITS

Aquí és fonamental l’estructura organitzada, perquè has d’incloure-hi el temps d’oci, de descans, per a les relacions socials, per la família, per a tu. Per exemple, si has de fer una feina llarga, no pots estar cada dia pensant-hi (“He d’acabar la feina”) i que sigui el pensament predominant amb l’acció. Divideix la tasca i planifica. “Estaré dues hores amb la feina al matí”; posa hora d’inici i de final a la tasca. Posa’t una alarma, si cal. A continuació, passes a una altra cosa, encara que sigui passejar vint minuts. Aquesta estona et farà connectar amb allò que ets i sents realment. No ets un robot, ets un humà. El no-res et connecta amb les emocions més íntimes.

Planifica el temps per poder estar amb tu mateix, no tinguis tot el temps ocupat amb feina. // CC0

3) NO ANTICIPIS LES COSES

Quan tens el pensament tan rígid, automàticament ho anticipes tot de manera negativa. Això fa que l’ansietat es dispari. Un exemple: l’ansietat dels diumenges. Per què? Perquè estàs planificant totes les tasques de la setmana i t’envaeixen. Digues al teu cervell: “atura’t”, “arribaré a tot”. En una llista, posa tot el que has de fer, marcant les prioritats i recordant que n’hi ha una: el temps de descans, de no fer res.

4) DEDICA TEMPS A LA RELAXACIÓ

El concepte de relaxació l’has d’extrapolar a accions que no impliquin un pensament en acció, és a dir, que no comportin fer coses. Per exemple, mirar una pel·lícula. Si gaudeixes de la pel·lícula, com a molt l’acció a la qual et compromet és menjar unes crispetes, no implica un desgast.

El relax de la natura. // CC0

5) SELECCIONA EL QUE ÉS IMPORTANT

Has de prioritzar de manera correcta, seleccionar el que és important, ja que, si ets autoexigent, per a tu tot és important (i no arribaràs a tot). Primer has de dividir les àrees de la teva vida: familiar, social, personal, laboral. Així serà molt més fàcil posar els límits. I dins del temps de cada àrea, no oblidis el temps de silenci. La solitud entesa com a eina d’introspecció i presa de decisions, d’establir coherències entre el que penses i el que fas.

6) PERMET-TE L’ERROR

L’error és necessari, a la vida, té la seva utilitat; no és cap enemic, és un aliat. És necessari per aprendre el camí correcte per a tu.

És important permetre's l'error. // CC0

7) POSA’T METES ASSOLIBLES

T’has de marcar metes realistes, petites, curtes. I quan les assoleixis, t’has de sentir orgullós de tu mateix. Això augmentarà el teu estat de benestar, perquè tindràs una compensació que abans no tenies.

8) SENT LLIBERTAT PER EXPRESSAR EMOCIONS

Tens les emocions contingudes, tancades en una capsa amb una clau que vas amagar en algun moment de la teva vida. Si tens el cor congelat, no podràs atendre les teves emocions perquè mai les has entès. El primer que has de fer és canviar la paraula penso per sentoQuè sents? Obre’t a l’emoció. Permet-te sentir cada emoció.